Contact Info
Marshallweg 5
5466AH Veghel
info@bitcoinkopen.nl
+31 413 74 71 74

Bitcoinkopen.nl

Technical analysis

Technische analyse voor crypto – Wat is het en hoe voer je het uit?

Als beginnende cryptotrader word je overspoeld door het grote aanbod cryptomunten. In welke cryptomunt moet je investeren? Dat is een vraag die vaak wordt gesteld, waarbij het antwoord vaak per persoon verschilt. De ene investeerder ziet kansen in een coin, terwijl iemand anders er juist anders over denkt. Voordat je gaat investeren in een cryptomunt wordt altijd geadviseerd jouw eigen onderzoek te doen. Hoe doe je dit? Dat leggen wij je uit in deze blog.
In de cryptowereld zijn er drie manieren om een munt te analyseren: technische analyse, fundamentele analyse en sentimentele analyse. We leggen je de basis van deze analyses zo gemakkelijk mogelijk aan je uit.

Technische analyse

Een populaire maar moeilijke analyse is de technische analyse. Het is een vorm van onderzoek waarbij je aan de hand van wiskundige indicatoren de toekomstige prijsbewegingen probeert te voorspellen. Hierbij wordt voornamelijk gekeken naar prijsveranderingen en volumegegevens uit het verleden. De meeste gebruikers van de technische analyses kijken minder naar de fundamentele analyse van een cryptomunt. Zij vertrouwen op hun eigen technische analyse en data die zij tot hun beschikking hebben.

Candlestick chart

De candlestick (oftewel kandelaar) toont de activiteit rond een specifiek tijdsframe die je zelf kiest. De candlestick bestaat uit een lichaam en wieken en kan de kleur groen (stijging) of rood (daling) hebben. De top van de wiek geeft aan wat de maximale prijs (bij groen) of minimale prijs (bij rood) in het gekozen tijdsframe is geweest. Deze indicator wordt door veel traders gebruikt om een snelle blik te werpen op de koersen van de gekozen periode.

Support en resistance

De meest voorkomende vorm van technische analyse is het gebruik van een steun- en weerstandsniveau. Dit zijn een grenzen waar de prijs niet voorbij mag/kan komen. Het steunniveau is het limiet waar de cryptomunt niet onder mag dalen en het weerstandsniveau waar het niet boven mag stijgen. Zodra de prijs een van deze punten raakt, maakt het vaak een omkeer. De prijs stijgt nadat hij het steunniveau raakt en daalt wanneer het weerstandsniveau wordt geraakt.

Bron: https://www.bitcointradingsites.net/basic-technical-analysis-of-cryptocurrency-charts/

Trend lijnen

Trend lijnen zijn enkele lijnen die meerdere hoge en lage koerspunten verbinden. Het voorspelt een trend van de cryptomunt. Hoe meer punten de koers aanraakt, hoe sterker de trend. Soms tekenen traders meerdere trendlijnen om nog complexere voorspellingen te maken.

Moving average

Bij deze indicator maak je gebruik van het gemiddelde van de koers in een specifieke periode. Het resultaat van deze indicator is een voorspellende marktrichting, waarmee je een goede instapprijs kan bepalen. Daarnaast heb je nog een variant op de moving average. Dat is de exponential moving average. Deze indicator geeft de meest recente prijzen aan zonder rekening te houden met prijzen uit het verleden. Bij moving average wordt meestal gebruik gemaakt van periodes van 10, 20, 30, 50, 100 en 200 dagen.

Relative Strength Index (RSI)

De RSI is een bewegende indicator die aangeeft of een cryptomunt ‘overgekocht’ of ‘oververkocht’ is. Hij meet in een bereik van 0 tot 100. Zodra de RSI-waarde van een cryptocurrency onder de 30 komt, is het ‘oververkocht’. Wanneer de RSI-waarde boven de 70 komt, is de munt ‘overgekocht’. Een overgekochte situatie is een potentieel verkoopsignaal, terwijl een oververkochte situatie een potentiële koopkans aangeeft.

Bollinger Bands

Ook deze indicator kan prijsbeweging van cryptocurrencies meten. De ‘band’ wordt gemeten aan de hand van een 20-daags moving average, door een standaardafwijking van het moving average op te tellen en af te trekken. Zodra de marktprijs zich boven de bovenste Bollinger band bevindt, is de munt overgekocht, en als hij zich onder de onderste band bevindt, wordt hij als oververkocht beschouwd.

Let op! Vaak wordt als waarschuwing bij een technische analyse genoemd dat het verleden geen zekerheid is voor de toekomst. Let daarom extra goed op en blijf goed nadenken over je eigen handelingen.

Sentimentele analyse

De sentimentele analyse is een analyse waarbij er gekeken wordt naar de gevoelens en stemmingen van beleggers. Dit weerspiegelt zich niet altijd op de prijs van een munt, maar het kan zeker effect hebben op de markt. Voornaamste beïnvloeders van het sentiment zijn nieuwsberichten, social media of de publieke opinie. Hoe voer je een sentimentele analyse uit? Hiervoor verzamel je meningen, ideeën en opinies van allerlei partijen rondom de cryptomunt. Wees hierbij kritisch hoe betrouwbaar elke partij is. Iedereen kan iets zeggen over een munt zonder enige kennis te hebben. Content creators op bijvoorbeeld Youtube en Twitter hebben een bepaald vertrouwen bij hun volgers. Door het vertrouwen dat ze hebben opgebouwd, kunnen ze geen onwaarheden plaatsen, omdat daardoor hun reputatie zou kunnen beschadigen. Dit maakt de fundamenten van de coin niet beter, maar het creëert wel een hechtere gemeenschap met meer mensen die vertrouwen hebben in een coin.
Verder zijn er ook marktsentimentindicatoren die een hoop data verzamelen en aangeven of de markt bullish of bearisch is. Vaak wordt er per indicator aangegeven welke data hiervoor gebruikt wordt. Het kan bijvoorbeeld ook een combinatie zijn tussen volatiliteit, marktvolume, sociale media, dominantie en trends. Daarnaast zijn er ook analyses waarbij alleen naar social media wordt gekeken door middel van een Artificial intelligence (AI) die kijkt naar gesprekken op Twitter, Reddit en Bitcointalk.

Bron: https://www.augmento.ai/bitcoin-sentiment/

Fundamentele analyse

Het doel van de fundamentele analyse is het bepalen van de toegevoegde waarde van de crypto in de huidige markt en de toekomst van de markt. Oprichters of eigenaren van cryptomunten willen vaak zoveel mogelijk aanhangers, omdat de munt hier zijn succes kan behalen. Hiervoor worden vaak marketing gerelateerde acties voor bedacht. Mensen krijgen hiermee alle voordelen van de munt te horen. Maar wat zijn dan de nadelen? Het is goed voor jou als potentiële investeerder om uit te zoeken wat de risico’s zijn en waardoor de munt achterblijft bij de rest. Het doel? Probeer de (potentiële) investering als slechte investering te zien. Wanneer dit niet makkelijk is, zou dit kunnen betekenen dat het een prima investering kan zijn. In deze blog worden vijf onderdelen van de fundamentele analyse behandeld.

  • Unique selling point (USP)
    Wat zijn de unique selling points van de cryptocurrency en waarom doet deze munt het beter dan anderen? Met deze factoren zal de cryptomunt zich moeten onderscheiden van haar concurrenten. USP’s zijn er in verschillende vormen, zo kan een cryptomunt een zeer snelle transactiesnelheid hebben, de meeste toepassing mogelijkheden of juist een sterke blockchain hebben.
  • Team/oprichters
    De oprichters van een cryptomunt hebben een bepaalde visie over hoe de cryptocurrency de markt gaat betreden. Hoe meer ervaring de oprichters hebben, hoe groter de kans is dat de munt zal gaan slagen. Iemand die voor de eerste keer een coin ontwikkeld, heeft weinig kennis over hoe hij/zij te werk moet gaan en heeft hoogstwaarschijnlijk te weinig connecties binnen de crypto wereld, waardoor diegene ook lastig bij mensen aan kan kloppen voor hulp. Natuurlijk is een cryptomunt vaak gedecentraliseerd en zit er niet één persoon achter de knoppen.
  • Website
    Op de website van een cryptomunt kun je veel informatie vinden. Daarom is dit ook een belangrijke factor. Kunnen potentiële investeerders gemakkelijk informatie vergaren over de cryptomunt? Of is het allemaal maar wat rommelig?
  • Whitepaper/Roadmap
    Op de website van de coin kun je ook vaak de whitepaper en/of roadmap vinden. De whitepaper is een document waarin aan wordt gegeven waar de coin voor staat. Ook staat hierin hoe de coin werkt en hoe doelstellingen behaald zullen worden. De roadmap is een soort planning waarin staat wat de korte- en langetermijn doelstellingen zijn. Het geeft een blik op de toekomst.
  • Community
    Tot slot kan de community van een cryptomunt ook een grote rol spelen. Hier worden vaak de laatste nieuwtjes behandeld door aanhangers van de munt. De ene cryptomunt heeft een grotere community dan de ander. Dogecoin is bijvoorbeeld erg groot geworden door de community die op social media grappen bleven maken over de coin.